Archimandriet Hildebrand (Francis Vandermaelen)
zondag voor de Doop des Heren in de Jordaan
Lezing uit de 2° Brief van de Apostel Paulus aan Timoteus: 2 Tm 4, 5-8
Broeders en zusters:
Waarde Timóteüs: blijf nuchter bij alles, aanvaard
uw lijden, doe het werk van een evangelist, wijd u geheel aan uw dienst. Wat
mij betreft, mijn bloed wordt weldra geplengd, het uur van mijn heengaan is
nabij. Ik heb de goede strijd gestreden, de wedloop voleind, het geloof
bewaard. Nu wacht mij de krans der gerechtigheid, waarmee de Heer, de
rechtvaardige Rechter, mij zal belonen op de grote dag, en niet alleen mij,
maar allen die met liefde uitzien naar zijn komst.
Begin van het Evangelie van de Evangelist Marcus: Mc 1, 1-8
Begin van de Blijde Boodschap van Jezus Christus, de
Zoon van God. Zoals er geschreven staat bij de
profeet Jesaja: Zie, ik zend mijn bode voor u uit, die voor u de weg zal
banen; een stem van iemand die roept in de woestijn. Bereid de weg van de
Heer, maakt zijn paden recht, zo trad Johannes op in de woestijn en doopte;
hij preekte een doopsel van bekering tot vergiffenis van
zonden. Heel de landstreek Judea en alle
inwoners van Jeruzalem trokken naar hem
uit en lieten zich door hem dopen in
de rivier de Jordaan, terwijl zij hun
zonden beleden. Johannes ging gekleed in
kameelhaar met een leren gordel om zijn
lendenen; hij at sprinkhanen en wilde
honing. Hij predikte: Na mij komt die
sterker is dan ik, en ik ben niet
waardig mij te bukken en de riem
van zijn sandalen los te maken. Ik
heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen
met de H. Geest.
Homilie
Het
beeld van Jezus Doop in de Jordaan is de meesten onder ons bijgebleven
vanuit onze kinderjaren met prenten uit onze catecheseboeken of zoals de
ikoon van Jezus doop hier eveneens dit mysterie onder ons aanwezig brengt.
Maar we zijn er helemaal niet mee vertrouwd als we spreken van Jezus doop op
het kruis. Dat klinkt in onze oren heel vreemd, want we hebben nooit Jezus
Kruis zijn doopsel genoemd. En toch… Nu we Jezus Doop vieren moeten we ook
heel even luisteren hoe Jezus zelf over zijn doopsel spreekt. Tweemaal heeft
Hij dat gedaan en eigenaardig, Hij spreekt niet over de Jordaan. De eerste
keer, op zijn tocht naar Jeruzalem, in het kader van zijn
lijdensvoorspellingen, zegt Hij aan zijn leerlingen: “Ik moet een doopsel
ondergaan, en hoe beklemd voel
Ik mij totdat het is volbracht.” En op het kruis, juist daar zegt Hij:
“Het is volbracht.” Een tweede maal aan het adres van de zonen van
Zebedeüs, die een goede plaats beogen in zijn Koninkrijk zegt Hij:”Zijt
gij in staat de beker te drinken die Ik drink, en met het doopsel gedoopt te
worden, waarmee Ik gedoopt word?” Ook hier weer zinspeelt Jezus op zijn
lijden en dood op het kruis.Hiermee wordt het ons duidelijk dat Jezus doop
niet iets is van één moment, maar dat zijn leven één doop is, van de
Jordaan tot het kruis. Bij de doop in de Jordaan wordt Hij op weg gezonden
voor een leven van dienstbaarheid, kleinheid en eenvoud. Daar begint hij de
zondige mensheid binnen te groeien, wordt Hij het Lam Gods met alle schuld
beladen. Op een mysterievolle wijze neemt Hij de donkere, de bedorvene, de
zondige kant van de mensheid op zich. Maar tegelijk wordt Hij hier ook met
de Geest gezalfd of nog beter gezegd doorbreekt Gods
Geest waarvan Hij helemaal vervuld is zichtbaar zijn leven. In dit
doopgebeuren wordt het geheim van Gods Menswording zichtbaar. Hier voltrekt
zich de Theophanie (de Godsverschijning). En zoals het water aan de
beginfase van Gods schepping lag, zo is ook nu weer het water en de
heiliging er van bij Jezus doop het vertrekpunt van het heilbrengend
herscheppingswerk van Christus tot en met het vergieten van zijn bloed op
het kruis. Vanuit dit doopsel zal Hij nu naar de mensen gaan doorheen de
bladzijden en de verhalen van het Evangelie. Hij zal naar hen kijken met
Gods goedheid in zijn ogen, hen genezen met Gods kracht in zijn handen, hen
liefhebben met Gods liefde in zijn hart, hen bevrijden met Gods boodschap in
zijn mond, hen vergeven met Gods barmhartgheid in zijn woorden. Hij
zal dat alles doen tot het doopsel in Hem helemaal volbracht is in de dood
op het kruis, waar Gods goedheid , Gods kracht, Gods liefde, Gods boodschap
en Gods barmhartigheid hun hoogtepunt bereiken en waar Hij als Verrezene ten
volle de Geest zal geven die zich dan op het Pinksterfeest in storm en vuur
zal manifesteren. Hier wordt dan ook de Kerk geboren en worden we met zijn
Geest gedoopt, ondergedompeld in het water dat sinds Christus’doop in de
Jordaan, in lijden en in dood, als drager van de heilige Geest over de
mensheid stroomt.
Vandaag
is Jezus woord dan ook tot ons gericht: “Zijt gij bereid met het doopsel
gedoopt te worden waarmee Ik gedoopt word? “ M.a.w. Wilt ge naar de mensen
kijken met Jezus goedheid, wilt ge mensen vergeven met zijn barmhartigheid,
wilt ge mensen bevrijden met zijn boodschap, wilt ge mensen liefhebben met
zijn liefde, in één woord wilt ge uw hele bestaan openstellen voor Hem,
zodat Hij door mensen in heel uw wezen wordt ervaren?